Smarketing Playbook
Högpresterande sälj- och marknadsorganisationer har ofta en sak gemensamt och det är fokus på intäkt och smarketing. Vi hjälper dig att sätta en smarketing playbook som bygger på era tillväxtmål, er målgrupp och deras resa mot köpbeslut.
Boka möteMed konkreta workshops hjälper vi er med:
- Ideala kundprofilen & köpresan
Vi tittar på era ideala kunder (ICP) och ser vad de har gemensamt. Målet är att dokumentera hur vi segmenterar och hittar tvillingar till er ICP samt sätta en process för hur vi möter kundens köpresa internt.
- Roller, ansvar och hand-over
Vi dokumenterar vilka roller som finns, vem som ansvarar för olika delar av försäljningsprocessen (från ”lead to deal”) samt hur en hand-over ska gå till från marknad till sälj och även tillbaka.
- Smarketing Playbook
Vi tar fram en övergripande smarketing playbook som blir ert operativa dokument för hur ni säljer och marknadsför mot er ICP. Här finns bland annat interna processer, mallar, workflows, leads-score, KPI:er och allt ni behöver för att implementera smarketing.
Bygg en framgångsrik smarketing-kultur
Våra experter hjälper dig att ta fram en smarketing playbook som är anpassad för din målgrupp, deras köpresa samt era interna processer. Vi går igenom er ideala kundprofil och hur de vill köpa från er, vi lyssnar till era behov gällande samarbete mellan sälj och marknad, förhåller oss till era förutsättningar kring roller, systemstöd och befintliga processer samt tittar på var vi kan minimera friktion i säljprocessen. Vi kan även hjälpa till med råd kring hur ni ska mäta framgång för att bygga in smarketing i er företagskultur.
Vi har bred erfarenhet av att sätta strategier och playbooks inom flera olika branscher, allt från IT och systemlösningar, till konsultorganisationer och hållbarhet. Och vi vet hur en strukturerad smarketing playbook kan hjälpa er att skapa ett enat sälj och marknad som driver mot samma tillväxtmål. Vi vet hur ni kan få ut maximal nytta från smarketing.
”Vi fick hjälp med att sätta vår process för hur sälj och marknad ska jobba tillsammans och vad som krävs för att uppnå ett sömlöst samarbete. Detta blev sedan startskottet för att implementera en ny plattform byggd för ett tight samarbete mellan sälj och marknad – HubSpot”.
Läs hela kundcaset