Äntligen kom rapporten vi alla väntat på - Internetstiftelsen har nu släppt sin årliga rapport: Svenskarna och internet 2025. Och som alltid får vi massor av siffror på hur vi svenskar beter oss online.
Här är 3 insikter om svenskarnas internetvanor och hur du kan använda dem för att förbättra din marknadsföring.
1. AI vs Sökmotorer
Det har snackats länge om att folk söker information via generativ AI (som Chat-GPT) istället för att använda gamla hederliga sökmotorer (som Google) - nu har vi svaren på vad svenskarna föredrar!
- ChatGPT har ökat stadigt från år 2023 (då användningen låg på 25%), 2024 (låg användningen på 29%) till och med 2025 (användningen ligger nu på 34%).
- Var femte svensk frågar AI istället för Google. Främst frågor som man bedömer att Google eller Bing inte kan besvara.
- Drygt 2 av 10 svenskar ställer frågor till ett AI-verktyg som de hade kunnat använda en sökmotor för.
- Fler än 4 av 10 födda på 00-talet använder AI-verktyg istället för Google och är därmed den åldersgrupp som använder AI som sökmotor mest.
- Något fler män än kvinnor använder AI-verktyg istället för sökmotorer. Störst skillnad är det bland män och kvinnor födda på 80-talet, men det är också stor skillnad bland 70-talister.
I rapporten kan vi se att användningen av ChatGPT fortsätter öka, och det blir en allt viktigare del i mångas liv. Att var femte svensk nu vänder sig till AI istället för Google visar att beteendet inte bara är “kompletterande” längre, utan ofta så ersätter det googlandet helt. Och när vi kollar skillnader i åldrar ser vi att fyra av tio 00-talister redan använder AI före Google, då pratar vi om en generationsförändring som kommer sätta nya normer för hur vi hittar kunskap.
Och vad betyder detta för din marknadsstrategi då? Jo, att traditionell SEO inte längre räcker. Självklart ska du fortsätta optimera för Google, det är fortfarande många som använder det, men du behöver också börja tänka på hur din content strategi fungerar i en värld där användaren ställer sin fråga direkt till ChatGPT.
“ChatGPT måste vara en prioriterad del av den digitala strategin om företag ska synas och höras. Det innebär inte att SEO bör bortprioriteras. Google är fortfarande störst och har sin egen AI i form av Gemini. Det viktigaste är att ge ett värde till kunden och formulera det så enkelt och lättläst som möjligt samtidigt som du visar på högklassig expertis.” - Kristofer Karlsson, Performance Marketing Specialist, Smarkify
2. Sociala medier – inga överraskningar här
Rapporten visar att nästan alla använder sociala medier (96 %) och att 85 % gör det dagligen. Topp fem är fortfarande Facebook, Instagram, Youtube, Snapchat och TikTok. Med andra ord – inga chocknyheter här. Men siffrorna bekräftar att sociala medier fortfarande är en av de absolut viktigaste kontaktytorna du har med din målgrupp.
Så hur ska man tänka
- Välj plattformar där just din målgrupp faktiskt är aktiv – du behöver inte vara överallt.
- Anpassa innehållet efter beteenden. Är din publik mest på Instagram stories? Lägg krutet där. Är de i kommentarsfält på LinkedIn? Bygg dialog. Var där dina kunder är.
Det är tydligt att sociala medier fortsätter vara motorn i din always-on-marknadsföring. Och även om siffrorna inte ändrats mycket sedan 2024, så bekräftar de att strategiska val i SoMe är helt avgörande för att synas och bygga relation.
3. Bluffannonser skadar förtroendet
På tal om annonser... En lite mer oroande insikt som rapporten bjöd påvar att 6 av 10 svenskar har sett en bluffannons det senaste året. De flesta blir inte drabbade, men bara vetskapen gör att annonser i stort får ett förtroendeproblem. Och vi vet ju – utan förtroende, ingen konvertering.
Resultatet visade också att om någon har sett en misstänkt bluff annons kring ett visst varumärke, så sänkte det förtroendet för varumärket. Trots att varumärket inte har något med bluffen att göra.
Så vad gör du? Well, anmäl bluffannonser om du ser dem. Och satsa på att bygga annonser som känns 100 % transparenta och trovärdiga.
- Var alltid tydlig med vem avsändaren är
- Lova aldrig mer än du kan leverera
- Annonsklimatet är tuffare än någonsin. Men det innebär också att de som vågar jobba långsiktigt med förtroende vinner stort.
En hjälpande hand
Ny teknik, nya beteenden och nya utmaningar kräver att vi som marknadsförare tänker om. I rapporten Svenskarna och internet 2025 ser vi hur spelplanen fortsätter förändras, kring hur svenskar hittar information och hur vi upplever annonser. Det kan kännas mycket att navigera, men du behöver inte göra det ensam.
Vill du ha hjälp att analysera vad siffrorna betyder för just din strategi? Boka ett möte med oss på Smarkify så kikar vi tillsammans på hur dukan anpassa din marknadsföring för framtidens beteenden.