– Ett år av tålamod, uthållighet och organiskt momentum
2025 har varit året då många av våra långsiktiga satsningar har börjat ge frukt, på riktigt. Vi har medvetet satsat på aktiviteter som inte ger omedelbara resultat, utan snarare några år framåt i tiden, och nu kan vi se resultat. Vi har nu en stabil grund som genererar kvalitativa leads via bland annat hemsidan och våra löpande marknadsaktiviteter.
Vi har absolut haft “quick wins” också, men de största insikterna kommer ändå från vårt långsiktiga arbete. Men låt oss dyka rakt in i det, här är våra bästa insikter från året.
1. Långsiktigt varumärkesbyggande: det som slår allt annat
Om det är något som cementerats i år så är det som sagt att uthålligt varumärkesarbete vinner över jakten på snabba konverteringar.
Smarketingpodden – vår kanske starkaste tillväxtmotor
Vår podd, Smarketingpodden, har blivit en naturlig del av nästan varje säljdialog och möte vi har. Folk hänvisar hela tiden till att “det känns som att jag redan känner er” eller “ni säger så himla bra saker i er podd”. Förtroendet är i princip redan byggt innan första mötet ens tagit plats, vilket är riktigt häftigt!
Men även om resultatet känns häftigt så är det ingen slump. Vi har:
- Producerat värdefullt innehåll konsekvent i över 100 (!!) avsnitt
- Haft 7 100 lyssningar bara i år
- Spridit vårt innehåll i flera kanaler
- Uppgraderat vår podcast till videoformat
- Vågat bli mer personliga i vår marknadsföring
Resultatet har blivit att vi växt organiskt och våra leads är varmare än någonsin.
Kraften i ett starkt personligt varumärke
Vi har haft som medveten strategi att stärka vår VD Niloo Lopez personliga varumärke. Hennes synlighet online var redan stark, men i år har hon synts mer än någonsin, och delat mer åsikter och kunskap i både Linkedin-inlägg, podden, krönikor, webinars och föreläsningar. Det syns i dialoger att det redan finns ett förtroende för Niloo, och vi är oftare top of mind när potentiella kunder letar efter en marknadsbyrå.
Webinar – färre tillfällen, fler deltagare
I år har vi paradoxalt nog kört färre webinar än tidigare år, men haft fler deltagare totalt sett. Det låter ju helt galet. Men det är helt enkelt ett resultat av att vi har hittat en starkare position i vår bransch, vi har byggt en lojal publik och när vi kör så dyker folk upp. Vi får ofta höra att våra webinar är konkreta och inspirerande och något “man inte vill missa”.
2. Konverterande aktiviteter: bra timing slår allt
Parallellt med varumärkesbygget har våra mer direkt konverterande aktiviteter presterat väldigt bra. Det märks att vår målgrupp gillar att få saker serverat, oavsett om det är konkreta mallar och guider, eller insikter rakt ner i mejlkorgen.
Mallar och guider
Vi har marknadsfört våra mallar och guider vid precis rätt tillfällen, när behoven varit som störst, och de har verkligen levt upp till sitt namn som lead-magneter. 634 nedladdningar från hemsidan under de första 11 månaderna av 2025 säger något! De har drivit både nya kontakter och aktiverat befintliga, och blivit ett av våra mest effektiva sätt att hjälpa människor samtidigt som vi driver konvertering.
E-postmarknadsföring
Är nyhetsbrev den mest uttjatade marknadsplattformen? Kanske. Men gör den jobbet? Absolut. I år har vi fått 181 nya prenumeranter, och det är en kanal där vår expertis passar perfekt. Vi har förtjänat förtroende över en längre tid, och våra prenumeranter vet att de får värde när de ser våra nyhetsbrev i inkorgen. I takt med att allt fler leads kommer in organiskt, blir e-posten en effektiv plats för att vårda och fördjupa relationerna. Vi ser dessutom att e-post är en av våra starkaste kanaler för att driva in anmälningar till andra aktiviteter så som webinar och event.
3. Genombrottet 2025: när kvalitativa leads kommer in organiskt
Det här är kanske den viktigaste insikten från året: 2025 blev året då vi på riktigt såg ett flöde av högkvalitativa leads som hittade till vår hemsida helt organiskt, och fortsatte dyka upp i vårt nätverk av innehåll.
Folk hittar oss för att:
- de lyssnat på Smarketingpodden
- de laddat ner mallar
- de läst vår blogg (90 000 läsare i år, en ökning med 110%!)
- de varit på våra webinar
- de följt våra personliga varumärken
- de blivit rekommenderade att ta kontakt med oss från någon annan
Vi får bevis på bevis att varumärkesbyggande tar tid, men att det också fungerar. Det är också intressant att det inte sker på bekostnad av “quick wins”. Vi älskar kombinationen av långsiktig strategi med smarta, kortsiktiga insatser.
4. Bonus: Mario Kart, sena eftermiddagar och ett tajtare team
Okej, vi måste ändå nämna årets kanske mest oväntade team-boost: Mario Kart på kontoret.
Det började som ett kul tillskott, det slutade med att hälften av oss går hem betydligt senare än planerat efter svettiga Grand Prix. Men på något sätt har vi också blivit tajtare som team. När vi tävlar, skrattar och tjafsar lite lagom över ett race, så släpper barriärerna och vi blir ännu mer samspelta i slutändan. Ibland krävs det att vi går bortom traditionella KPI:er och tillväxt och bara har kul tillsammans!
Summering: 2025 blev ett positivt år med bevis på att vi gör rätt saker
Det är tydligt nu. När man kombinerar:
- långsiktigt varumärkesbyggande
- personligt uttryck
- värdeskapande innehåll
- smarta taktiska insatser
- och ett team som trivs tillsammans...
…då händer något magiskt.
2025 blev året då Smarkify började skörda frukterna av flera års dedikerat arbete på att bygga vår närvaro. Och vi har bara börjat!
.jpg)
.png)

