Alexandra Waldersten
Alexandra hjälper den ensamma marknadschefen
Möt Alexandra Waldersten, strateg och projektledare på Smarkify.
”Jag har jobbat som marknadschef tidigare, och jag förstår värdet av att få stöd med rätt marknadsinsatser.”
Idag arbetar Alexandra som projektledare och strateg för Smarkify. Det innebär att hon har tillgång till en rad experter inom SEO, grafisk design, copywriting och CRM när hon sätter marknadsplaner för kunder och beställer insatser för kommande kampanjer.
Så har det inte alltid sett ut. Tidigare arbetade Alexandra som ensam marknadschef för stora svenska bolag, vilket innebar att hon själv hade ansvar för alla insatser. Det berörde alltifrån övergripande kampanjplanering till layout, annonsering, SEO och konvertering.
"Jag lärde mig mycket. Men det är en stressig roll och ofta förstår inte resten av verksamheten marknadsförarens väldigt breda uppgift."
Bakgrunden gör henne till en skarp rådgivare för personer som sitter i samma sits. Med ensamt ansvar för stora tillväxtmål och hög förväntan på bred kommunikation.
Utmaningar utvecklar kunden
Som projektledare och strateg hjälper Alexandra andra bolag med att göra en projektplan, analysera deras nuläge, vad de vill uppnå och sedan sätta tydliga strategier för arbetet. Hon tar fram resurser och får kampanjer att nå sina uppsatta mål.
"Arbetet gör jag tillsammans med kunden. De är alltid experter inom sitt område. Men ibland ser vi behov som de inte upptäckt, och då är det viktigt att kunna utmana så att de kan utvecklas och ta nästa steg i sin marknadsföring."
De flesta bolag vill exempelvis ha snabba insatser och en kraftig leadsgenerering. Men inbound marketing hjälper kunder att arbeta långsiktigt och stärka positionen på marknaden över tid. Då gäller det att analysera målgruppen, anpassa content som väcker deras intresse och hitta rätt kanaler för att nå ut.
"Många förstår inte hur effektivt arbetet blir när sälj och marknad arbetar tillsammans. Istället för att satsa på spretiga insatser med cold calls kan de strategiskt bearbeta kunder. Vi hjälper till att koordinera arbetet och hitta rätt insatser för både quick wins och en växande kundbas."
Tips! Läs även: Vilka delar av marknadsföringen är mest lönsamma att outsourca?
Expertis från många specialister
Att själv hålla sig uppdaterade inom de senaste digitala lösningarna är svårt för en ensam marknadsförare.
"För bara några år sedan så fanns inte AI-lösningarna eller de sociala kanalerna som finns idag. Målgruppen byter ständigt plats, algoritmer uppdateras och det kan vara svårt att hänga med i den digitala marknadsföringen. Därför är det lyxigt att hela tiden ha tillgång till specialister inom rätt område när vi utför en kampanj."
Till skillnad från när Alexandra arbetade in-house, får hon idag möjlighet att jobba med fler kunder från olika branscher inom B2B och B2C.
"Vi har kunder som erbjuder väldigt olika tjänster och produkter. Det är brett och roligt och man får lära sig massa saker."
Eftersom byrån inte är så stor, blir alla kundkontakter personliga. Det är inte ovanligt att Alexandra blir en självklar del i teamet ute hos kunderna.
"Jag har så roligt på jobbet! Det är kul att få kunderna att växa. På Smarkify graderar vi aldrig våra kunder som stora eller små, vi levererar 100% värde oavsett. Och det gillar jag."