År 2022 skrev vi en artikel om varför du behöver en copywriter. Men sen kom ChatGPT och rörde om i grytan. Nu är vi halvvägs in i 2025 och många beslutsfattare som ställt sig frågan - vad ska jag med en copywriter som skriver text, nu när AI kan skriva den? Rimlig fråga, låt oss kolla på saken för att se vad en mänsklig copywriter inom digital marknadsföring kan tillföra egentligen.
1. Text som relaterar och inspirerar
Ber du en ChatGPT skriva en text om ett specifikt ämne, så får du en bra text, men en väldigt generisk text. Du får långa bindestreck och klyschiga AI-uttryck som: “I en värld som ständigt förändras...” och “Det är inte bara ett xx. Det är ett xx". För alla som någonsin skrivit något med ChatGPT (vilket är de allra flesta), så blir det väldigt tydligt att du inte lagt ner ditt hjärta på att skriva artikeln. Och visst är man rätt trött på texter som uppenbart är skrivna av en AI?
När man gör sin research online i hopp om att hitta ett förtroendeingivande företag, så vill majoriteten känna att de blir förstådda och kan bli hjälpta, som att det finns någon där bakom texten som förstår vad de behöver, och talar till dem. Den personliga kontakten mellan varumärke och målgrupp måste finnas för att skapa tillit. Det går självklart att få till en AI-text med varumärkets röst, men det kräver tanke bakom texten och att någon textkunnig (typ en copywriter) lär upp er AI, använder rätt prompts och redigerar utifrån er tonalitet och kunskap, så att texten inte låter som en AI-genererad tråkmåns...
2. Tonalitet med fingertoppskänsla
Utan en beskrivande prompt, så låter alla ChatGPT-texter likadant. De har ingen ton, ingen själ. Du kan såklart be AI analysera din tonalitet och sedan be den att skriva en ny text i samma tonalitet. Det kan fungera i vissa sammanhang.
Men om du har en riktigt vass copywriter, så kommer denna inte nöja sig med den första analysen som ChatGPT föreslår, utan verkligen tränga igenom de fyrkantiga orden för att hitta essensen i tonaliteten, och bygga vidare utifrån den. En copywriter kan brodera ut texten och väva in det som är viktigt och sticker ut för just ert företag. På så sätt får du en specifik och unik tonalitet som genomsyras av exakt rätt känsla. Och i takt med att allt fler företag kommer förlita sig endast på Chat-gpt, så kan du sticka ut ORDENTLIGT genom att ha en copywriters handpåläggning i dina texter.
3. ChatGPT gissar bara, baserat på vad som är logiskt
Om du vill vara lite vetenskaplig i dina texter, och visa att du bygger dina argument med kunskap och vetenskap i ryggen, så kanske du vill inkludera några referenser i din text. Men, du har inte tid att göra research och hitta källor själv, så du ber ChatGPT att skriva en text med källor. Vad händer då? Jo, BAM, så har du en text med källhänvisningar. Bra va?! Men frågan är, stämmer det?
Det är lätt att lita på allt AI säger. För det sägs med sådan självsäkerhet, och eftersom AI är så smart så måste den ju ha rätt? Men så är inte alltid fallet.
I många fall kan ChatGPT faktiskt skriva in källor som inte stämmer. Därför behöver du fortfarande ha koll på ämnet och vara källkritisk.
AI-modeller som ChatGPT (och liknande) är inte uppkopplade mot en verklig kunskapsdatabas som kontrollerar fakta i realtid. Istället fungerar de som enorma språkmodeller som tränats på stora mängder text från internet, böcker, artiklar, forum och andra källor.
AI vet vad som är vanligt förekommande, inte vad som är sant och kan därför heller inte granska fakta, eller verifiera fakta i realtid eftersom svaren baseras på intränade data. ChatGPT gissar med andra ord baserat på vad som är logiskt, även när det gäller källor. Ibland blir det rätt. Men lika ofta blir det knas.
En copywriter vet hur man gör bra research och hittar rätt referenser. AI kanske absolut användas som ett verktyg här, men då gäller det ha att ha kritiska ögonen med sig och ta sig tid att granska varje del.
4. En copywriter ser hela bilden
En AI jobbar “prompt för prompt”. När du chattat ett tag med ChatGPT kommer du att märka att den glömmer bort det du sa till den ett par promptar sedan (om du inte ställt in att den ska komma ihåg just dessa aspekter). Om du gör en kampanj med flera delar, så blir det alltså svårt för ChatGPT att hålla den röda tråden och se den stora helheten. Det gör copywritern! Copywritern kan se helheten i kampanjer, funnels och kundresan, samordna copy across kanaler och göra strategiska prioriteringar utifrån syfte, timing och mål.
AI kan heller inte ta hänsyn till det osagda. Vi människor tänker och agerar inte alltid logiskt. Vi är känslostyrda, distraherade och fulla av motsägelser. Här kan en copywriter, genom exempelvis intervjuer, fånga upp osäkerheter i ton och kroppsspråk, förstå de underliggande behoven hos målgruppen och se till att adressera invändningar med rätt ton. AI kan producera text, men det är copywritern som förstår målgruppen.
5. Varje text är en del av den större strategin
Precis som vi beskriver i punkten ovan, så är en text inte bara en text, det är en del av ett större sammanhang. En del av en genomtänkt strategi för att bygga förtroende, driva konvertering. Och för att skapa en text som gör det behöver man förstå affärsmål och målgrupp, kunna prioritera rätt budskap och skapa innehåll som stöttar hela kundresan.
För det är ju trots allt så, nästan alla som har gått grundskolan kan skriva en text, med eller utan AI. Men en bra copywriter vet vad som krävs för att den ska landa rätt hos målgruppen.
AI kan absolut ge dig en välskriven artikel, men bara för den låter bra betyder inte att den bygger relation, skiljer dig från konkurrenterna eller får målgruppen att agera. Det är stor skillnad på att fylla en sida med text, och att faktiskt kommunicera effektivt.
Copywriter + AI = sant.
Vi dissar inte AI, tvärtom. Det är ett av våra viktigaste verktyg, och vi använder det likt formgivare använder Photoshop. AI är ett bollplank, en idéspruta, en snabb praktikant som gärna tar på sig enklare uppgifter.
En copywriter blir mer effektiv med AI och kan ta fler jobb, Men faktum är att du behöver en copywriter för att få texter som får folk att vilja ta sig tid att läsa. Texter som inte är generiska utan får er målgrupp haja till, och agera så som ni vill att de ska agera. Tillsammans med AI kan en copywriter producera mer och snabbare än vad de någonsin kunnat göra innan, samtidigt som de ser till att varenda text har hjärta och vartenda ord har ett syfte.
Med ett par promptar kan vem som helst få en helt okej text med AI. Men med en copywriter som aktivt jobbar med AI som verktyg, får du den mänskliga touchen också. Och den är trots allt ganska viktig.
Hur jobbar vi med AI på Smarkify?
Varje copy har sina egna preferenser med hur de gillar att jobba:

Caroline Adlercreutz
“Det är olika beroende på vad det är för projekt och behov hos kunden. Om det är mycket textmaterial jag ska ta fram så ser jag till att träna in tonaliteten och att ChatGPT förstår syftet med texten för att skapa en grund, sen fixar jag till den så den blir exakt så som jag vill. ChatGPT är också enormt värdefull när jag behöver komma ur mitt eget huvud, hitta nya formuleringar eller vidareutveckla en flummig idé.”

Robin Andersson
“Bollplank och vidareutveckling. Jag har experimenterat med att låta AI ge mig “skelett” på texter och sen jobba vidare med dem, men jag upplever att resultatet blir bättre när jag först sätter en mänsklig grund och sen bara ber om utvecklingsförslag från ChatGPT. Det är kanon att ha en nästintill färdigskriven text, och sen be AI titta på den och föreslå förbättringar eller tillägg. Varje text blir säkert 20% bättre bara av att bolla på det viset. Och ibland ber jag ChatGPT leverera lite göteborgsskämt, men jag har insett att det är ingen vits.”

Leone Serrander
“För en artikel utgår jag först från kunden, intervjuer och research som jag själv har gjort, skriver ner ett första utkast och sen låter jag AI komma med fler idéer och korra texten. På det viset vet jag att texten från början har varumärkets tonalitet och inte riskerar att bli generisk. AI är dessutom ett utmärkt bollplank under arbetsprocessen för att få förslag på vad som kan tilltala en målgrupp. Jag ber alltid om källor och faktagranskar självklart den informationen jag får eftersom AI tenderar att ge en hel del faktafel.”
Hur vi skyddar kunddata
Vi har en strikt AI-policy på Smarkify, om hur vi använder AI för att skydda konfidentiell information och efterleva våra interna och externa krav på sekretess. Alla på företaget har undertecknat denna policy.
Vill du ha förstärkning i form av en marknadsavdelning på prenumeration?
Vi vet att många inte har möjligheten att ha alla expertkompetenser som behövs inhouse, därför finns Marketing as a Service (MaaS). Hyr in de kompetenser du behöver, när du behöver dem, helt enkelt.