”Smarkify är vår marknadsavdelning”
Sammanfattning
- Utmaning
Kaptena sökte en marknadsavdelning för att stärka sitt varumärke. De ville uppdatera sin hemsida, förtydliga komplicerade tjänstebeskrivningar, optimera sin digitala annonsering och implementera ett nytt CRM.
- Lösning
Smarkify blev Kaptenas externa marknadsavdelning. Tillsammans lanserade de en ny hemsida, förtydligade budskapen för varje tjänst, satte en ny strategi för digital marknadsföring samt implementerade Hubspot för optimerad leadsgenerering.
- Resultat
Effektivare arbetsflöden, starkare varumärke och tydligare tjänster.
Bakgrund & utmaning
Kaptena erbjuder en SaaS-tjänst som hjälper entreprenörer, investerare och företag med onoterade värdepapper. Med deras hjälp blir det enklare att starta, driva, äga och investera i onoterade företag.
”Vi har väldigt nischade och viktiga tjänster, som regleras av flera regelverk”, berättar Johanna Johansson, produktansvarig för tjänsten Kapclear och kundansvarig på Kaptena.
Att beskriva och tydliggöra tjänsterna på hemsidan har varit en utmaning. Kaptena hade ett behov av att stärka sitt varumärke och sin position på marknaden.
”Vi sökte ett marknadsteam som kunde hjälpa oss med digitala marknadsinsatser som annonsering, förbättring av våra sociala kanaler, en ny professionell hemsida. Vi behövde tydligare layout och ett smidigare CRM-system för vår leadsprocess.”


Lösning/om samarbetet
Kaptena kom i kontakt med Smarkify och valde en MaaS-lösning för att få hjälp av flera experter inom bland annat strategi, copywriting, design, SEO och annonsering.
Tillsammans kunde erbjudandet om deras tjänster förtydligas med nya loggor samt beskrivningar kring erbjudandet.
”Smarkify är spindeln i nätet som kan fixa 1000 grejer samtidigt. Det underlättar att vi har en strateg som är dedikerad till oss, hon fixar allt och tar emot våra snabba bollar. Vi vet att om vi behöver något, så fixar de det.”
En tydlig strategi sattes upp för annonsering och allt digitalt content.
”Smarkify är flexibla. De hjälper oss att sätta en grov plan tillsammans som vi sedan kan ändra efter behov.”
Möjligheterna med digital annonsering utvecklas ständigt. Smarkify har varit drivande i att föreslå resultatinriktade och kostnadseffektiva insatser.
”Vi får rådgivning kring hur vi ska hålla nere vår budget och hur vi ska vinkla budskapet för bästa effekt.”
”Smarkify är spindeln i nätet som kan fixa 1000 grejer samtidigt.
Johanna Johansson
Produktansvarig för tjänsten Kapclear och kundansvarig på Kaptena.
Resultat
Tillsammans med Smarkify har Kaptena fått ett starkare varumärke, tydligare tjänster och mer effektiv annonsering. Mängden organisk trafik och deras konverteringar ökar stadigt. Hemsidan är nu mer lättnavigerad och gör att Kaptena får en tydligare överblick över sina leads.
”Smarkify är vår externa marknadsavdelning. Det är svårt att sätta ett pris på det stöd vi får. Även varumärkesbyggandet har de gjort jättebra, nu kan våra leads förstå våra tjänster bättre.”
Framåt ser de fram emot att fortsätta utbilda sitt sälj-team inom Hubspot för att utnyttja plattformen fullt ut.
”Smarkify tar ett helhetsansvar, och det känns väldigt tryggt.”