Hasselfors Garden

Hasselfors Garden: ”Vi sökte en byrå och fick ett partnerskap”

Trädgårdsföretaget Hasselfors Garden ville utveckla sin digitala marknadsföring, stärka varumärket och bredda sin målgrupp. Tillsammans med Smarkify fick deras innehåll högre engagemang och större spridning än väntat.

Innehållsförteckning

Trädgårdsföretaget Hasselfors Garden ville utveckla sin digitala marknadsföring, stärka varumärket och bredda sin målgrupp. Tillsammans med Smarkify fick deras innehåll högre engagemang och större spridning än väntat.

Hasselfors Garden är Sveriges ledande producent av jord och gödsel. De är en del av Kekkilä-BVB som är Europas största leverantörer av trädgårdsprodukter.

Det innebär även att deras marknadsföring är säsongbaserad och väderberoende.

”En trädgård kan du planera och arbeta med året om. Vi vill att folk ska finna inspiration och kunskap på vår hemsida och komma till oss för att lära sig mer om trädgårdsskötsel”, berättar Athena Beldja Sjöblom, Marketing Specialist Consumer på Hasselfors Garden.

Genom att inspirera besökare kan Hasselfors Garden vara top of mind när en kund besöker en återförsäljare som har Hasselfors Gardens produkter.

Läs även vår bloggartikel: Vad är social engagement?

Utförande: Digitala kampanjer för hög konvertering

Tillsammans med Smarkify fick marknadsavdelningen nya resurser med expertis inom digital strategi, performance marketing, design och copywriting.

”Smarkify är strategiskt kompetenta och vi kände oss trygga från start. Vi behövde aldrig gå in och detaljstyra deras arbete. Samtidigt var de agila. Vi visste att vi alltid kunde bolla idéer med dem och komma med feedback”, säger Athena.

Tidigare hade Hasselfors Garden marknadsfört sig genom stora kampanjproduktioner och reklamfilmer. Med Smarkify satsade de nu på digital marknadsföring och säsongsbaserade kampanjer. De nådde sin målgrupp och fick ökad trafik till hemsidan genom Google ads, Google display ads, Meta-annonsering och Youtube-annonsering.

Det publicerades även två nativeartiklar i den digitala tidningen ”Vi i Villa” som fick över 60 000 läsningar. De presterade så pass väl att de dök upp i Google Discover, vilket annonsavdelningen för “Vi i Villa” menade var extra ordinärt.

”Det var nytt för oss att satsa på många mindre annonser med länkar till inspirerande artiklar som Smarkify föreslog”, berättar Athena. “Artiklarna som de sedan producerade träffade helt rätt. Vi blev också överraskade över hur väl de engagerade.”

Tips! Läs även: Hur skriver man en bra annons? En guide för din LinkedIn-kampanj

Resultat: Stor spridning och högt engagemang för lägre budget

Den digitala marknadsföringen fick hög CTR (klickfrekvens) och låg CPC (genomsnittlig kostnad per klick). Innehållet skapade stort engagemang i form av delningar och kommentarer som spreds i trädgårdsforum.

“Vi är jättenöjda. I vår årliga kampanjundersökning kan vi se att den här marknadsföringen fick fint resultat i ad recall och att målgruppen dessutom uppskattade innehållet. Det fick spridning och nådde rätt personer till en mer begränsad budget.”

Samarbetet mellan Hasselfors Garden och Smarkify fortsätter framåt.

”Smarkify har optimerat vår digitala marknadsföring. Vi fick mer än en byrå, vi fick en partner.”

Nu planeras fler kampanjer samtidigt som den digitala annonseringen fortsätter att anpassas för att bli ännu mer effektiv.

”Vi har lärt oss massor. Jag skulle absolut rekommendera Smarkify för andra som vill optimera sin digitala marknadsföring och stärka sitt varumärke”, säger Athena.

Lär dig mer om hur du kan sänka dina annonskostnader med retargeting på dina annonser i vår artikel här.