Många företag vet VAD de vill säga till sina kunder, men inte HUR de ska säga det. Ofta hamnar företag i att de förmedlar sitt budskap utifrån hur de själva vill uppfattas, men glömmer vilka som faktiskt ska lyssna på dem. För att du verkligen ska nå de kunder du vill och fånga deras intresse, måste du utgå från din målgrupp när du kommunicerar. Du måste alltså tala deras språk - annars kommer de inte lyssna på dig!
I detta avsnitt diskuterar Niloo Lopez vikten av att ha en väl genomtänkt och tydligt definierad tone-of-voice tillsammans med vår copywriter Caroline Adlercreutz. De pratar om riskerna med att vara för generisk eller inkonsekvent i sin personlighet, och såklart går de igenom hur du skapar en träffsäker tone-of-voice i 4 steg:
- Definiera din målgrupp
- Skapa en brand persona. Vilken personlighet har ditt företag?
- Bestämma hur din röst ska förmedlas. Hur ska du låta?
- Definiera & dokumentera rösten.