Digital strategi

Så skriver du en årsrapport som får styrelsen att bry sig

Innehållsförteckning

Årsrapporter... De flesta ser dem som ett nödvändigt ont, men för den som vet hur man gör, kan årsrapporten bli ett kraftfullt verktyg som både inspirerar och gör intryck på styrelsen. Skifta mindset från “nu ska jag rapportera” till “nu jäklar ska jag visa vad vi gjort!”. Här kommer våra bästa tips på hur du skriver en årsrapport som du kan vara stolt över och som får styrelsen att bry sig.

1. Starta starkt - vässa inledningen

Börja inte med en trött och byråkratisk inledning. Då är chansen att du tappar deras engagemang direkt. Skriv istället en inledning som är konkret och framåtblickande! Dra in läsaren med en sammanfattning av året som gick – det som gick riktigt bra, vad gick mindre bra, vad ni lärde er av det och hur dessa insikter kan användas för att nå nästa års mål. Måla upp en bild som gör att styrelsen direkt ser marknad som en viktig del av tillväxtresan.

   

2. Lyft fram siffrorna som betyder något

Alla vet att styrelsen älskar siffror, men de vill inte se varenda detalj om varje kampanj. Fokusera på att lyfta fram den data och insikter som visar era största framgångar och hur dessa påverkat tillväxten, varumärket eller kundnöjdheten. Håll det visuellt och använd lättlästa diagram och grafik för att presentera siffrorna. Och framför allt: koppla varje siffra till affärsmålen.  

 

3. Fokusera på impact, inte aktiviteter

Styrelsen behöver heller inte veta exakt hur många kampanjer ni kört eller hur många inlägg ni skrev på sociala medier – de vill veta vad de ledde till. Därför bör du lägga fokuset på effekterna av era aktiviteter. Hur har era insatser påverkat företagets tillväxt och position på marknaden? Lyft fram några konkreta exempel där du visar hur marknad har gjort skillnad. Lyft siffror som visar på exempelvis ökad varumärkeskännedom, antal nya kunder eller liknande.

   

4. Lyft vad ni lärde er av det som inte gick som planerat

En del av årsrapporten som kanske inte är så rolig är att prata om vad som inte gick som planerat, MEN det är en av de mest värdefulla bitarna i en årsrapport. Förklara kort vilka delar som inte riktigt nådde upp till förväntningarna, och framför allt vad ni lärde er av det. Denna insikt visar på en mognad som uppskattas i styrelserummet och positionerar marknadsavdelningen som ett team som vågar tänka nytt och samtidigt ta ansvar för sina resultat.  

 

5. Formulera visionen för nästa år

När du har berättat om året som varit bör du ha en avslutande del med en tydlig vision om vart ni är på väg och vad marknadsföringen kommer att bidra med nästa år. Här kan du beskriva hur siffrorna och resultatet du nyss presenterat ligger som underlag för planerna för nästa år. Då visar du att du har en tydlig strategi framåt som bygger på analys och förståelse av marknaden.  

På så sätt kommer du att imponera på styrelsen och bevisa att marknad är en investering – inte en kostnad.  

Vill du ha hjälp med att sätta sylvassa strategier?  

Årsrapporten är din chans att visa styrelsen vilken impact marknad har på företagets tillväxtresa. Men för att din rapport verkligen ska glänsa krävs att du har en strategi som faktiskt kan leverera resultat. Det kan vi hjälpa dig med - hör av dig till oss och så kan vi hjälpa er ta era marknadsinsatser till next level!  

Vi kan stötta dig med allt från strategi, till content och performance marketing. Läs mer om våra tjänster här.