Krönikor

Du förväntas ha alla svar som marknadschef, men vem frågar DU?

Innehållsförteckning

Jag har själv suttit i den sitsen. Stressat inför ledningsgruppsmötet för att sedan sitta där med ögon riktade mot mig och frågan hängande i luften:

"Vad har marknad för plan i Q4? Hur ska vi nå tillväxtmålen?”

Och självklart har du en plan. De allra flesta marknadschefer jag träffat genom åren är förberedda inför ledningsmöten och har alltid en plan. För att det förväntas av dig som marknadschef.

Men du har också ett flöde av osäkerhet i bakhuvudet. En känsla att du kanske skulle kunna göra på ett annat sätt. Algoritmerna har ju förändrats en hel del. Det content som levererade starkt förra året kommer nog inte prestera lika bra längre. Och AI håller på att rita om spelplanen för oss igen. Och så vidare… det är massa tvivel och tankar som snurrar. Jag vet, för jag har varit där (och är fortfarande osäker ibland).

Men de här tankarna är det ingen som frågar om eller stöttar med internt. För du är ju marknadschef och du vet ju bäst hur vi ska göra. Du förväntas ha svaren. Alla svaren.

En roll i konstant förändring

Jag har pratat med så många marknadschefer genom åren och nästan alla känner likadant.

“Är det här mest optimalt utifrån vårt segment och våra förutsättningar. Jag tror det, men är osäker. Hur gör andra i branschen? Vad får jag inte missa?”

Citatet skulle kunna vara från vilken marknadschef som helst på ett tech- eller IT-bolag exempelvis. Och detta sätter ord på något jag själv känt så många gånger: osäkerheten i om jag tänker rätt.

För ärligt talat så är det ganska ensamt att ha det strategiska ansvaret helt själv i en roll som förändras snabbare än man hinner justera sin content-plan.

Du ska bygga varumärke, driva in relevanta leads, försvara marknadsbudgeten, analysera mängder med data, prioritera kanaler och samtidigt inspirera teamet.

Och det är inte så att du inte kan göra detta. Det är klart att du kan (eller en person är inte tio så du kan inte göra allt på en gång, men i en prioriteringsordning).

Men frågan är: vem frågar du när du behöver bolla? Vem kan inspirera dig att tänka utanför din bekväma zon och testa nytt?

Alla marknadschefer behöver någon som vågar säga “gör inte det där nu”

Det är lätt att tro att marknadschefer “bara behöver en bra byrå som levererar”. Men sanningen är att det som ofta saknas är inte bara utförandet utan det är riktningen och det strategiska bollplanket.

Alltså någon som vågar säga: “Vet du vad, det där ska ni inte lägga tid på nu. Det är inte värt insatsen.” Eller: ”Varför testar vi inte att tänka eller göra så här istället?”.

Jag har hört fler än en kund säga:

“Det bästa med att jobba med er var att ni inte bara producerade, utan även utmanade sånt som vi alltid gjort.”

Och det är något jag tagit med mig och verkligen brinner för, att våga utmana för att förbättra. För att jag vet hur det känns när man är mitt i det. När man ska leda en marknadsfunktion framåt (även om den bara består av en person), men inte riktigt hinner lyfta blicken.

Vi utmanar, inte bara levererar

När jag startade Smarkify var det just det här jag ville att vi skulle vara: Det trygga, seniora bollplanket som absolut producerar och levererar i världsklass, men inte ”bara” det som står i briefen rakt av. Jag vill att vi är de som utmanar briefen och strategin och gör den bättre.

För du som marknadschef behöver inte alltid mer innehåll, fler kampanjer eller en ny kanal. Ibland behöver du bara någon som säger:

“Du är inte ensam. Och du tänker rätt, men vi kan tänka ännu bättre tillsammans.”

Så till dig som sitter där med 117 saker på din ”att göra-lista”, nästa styrelsemöte i kalendern och en ledningsgrupp som tittar på dig för att du ska ha svaren:

Du ska inte behöva ha alla svaren själv. Det är därför vi finns, för att tänka tillsammans med dig, inte åt dig.

/Niloo