3 marknadsförings-mallar som gör ditt jobb (betydligt) enklare
Vill du arbeta smartare, få bättre resultat och nå målen för 2026?
Då är struktur din bästa vän! Och det är enklare att få till än du kanske anar. Med rätt mallar på plats blir marknadsföringen både enklare, roligare och framför allt mer affärsdriven.
Här är tre gratis mallar som hjälper dig att få ordning på året, er budget och er strategi. Du behöver inte känna dig nervös inför att presentera din plan inför ledningen. Låt 2026 bli året då er marknadsföring gör ordentlig skillnad för affären.
1. Marknadskalendern – få grepp om hela 2026
Årets kampanjer, lanseringar, säsongstoppar, event, mässor, contentplan och nyhetsbrev. Det är mycket som ska få plats på ett år. Utan överblick är det lätt att allt känns övermäktigt och oklart. Vilka insatser behöver ni egentligen lägga krut på för att nå målen som satts upp?
Med vår marknadskalender får du:
- En tydlig översikt över hela året – månad för månad
- Ett praktiskt underlag för att planera kampanjer och aktiviteter i rätt tid
- Ett sätt att samordna sälj, marknad och andra avdelningar
Det är med andra ord ett bra verktyg som gör ni kan undvika dubbelarbete, se var ni bör satsa pengar och resurser, och hur ni kan koppla era aktiviteter till affärsmålen.
Ladda ner din marknadskalender.
2. Marknadsföringsbudget – mallen som gör din marknadsföring försäljningsdrivande
Inför 2026 kan du koppla er marknadsföringsbudget närmare affärsmålen.
Ladda ner en mall för er marknadsföringsbudget så att du kan:
- Samla alla kostnader på ett ställe – månadsvis, kvartalsvis eller årsvis
- Skilja på löpande insatser (“always on”) och punktinsatser
- Skapa en tydlig översikt över vad ni lägger på t.ex. annonsering, system/licenser, content, event och externa partners
Ladda ner din mall för marknadsföringsbudget.
3. Marknadsplan-mallen – gör strategin konkret och överblickbar
En bra marknadsplan är bron mellan era affärsmål, er strategi och era insatser. Utan en tydlig plan är det lätt att hamna i spretiga aktiviteter och kampanjer utan tydlig riktning, vilket aldrig ger det önskade resultatet.
Med vår mall för affärsdrivande marknadsplan får du stöd i att:
- Sammanfatta affärsmål och marknadsroll
- Definiera målgrupper och budskap
- Sätta tydliga KPI:er som både sälj och marknad kan enas kring
- Planera vilka kanaler och aktiviteter som ska genomföras under året
Med marknadsplanen får ni en riktning, ni har en röd tråd med vision, mål, aktiviteter och uppföljning.
Mallen gör det enklare att dela planen med resten av organisationen – så att fler förstår varför ni gör det ni gör, och vad som förväntas.
Så hjälper mallarna din verksamhet under 2026
Tillsammans ger de tre mallarna dig:
- Struktur: du ser helheten – år, budget och plan hänger ihop
- Fokus: lättare att prioritera rätt insatser, vid rätt tillfälle
- Transparens: enklare att visa internt vad marknad gör och varför
- Affärsnytta: bättre koppling mellan marknadsinsatser och försäljning
I en tid där varje krona behöver motiveras, och där både ledning och sälj förväntar sig att marknad levererar på hårda mål, blir smarta mallar inte bara ett “nice to have” – utan en förutsättning.
Boosta din marknadsföring! Du hittar alla användbara mallar här.

.jpg)
.jpg)
