Så optimerades MAZE marknadsinsatser för aggressiva tillväxtmål
För att nå sina tuffa tillväxtmål och stärka sitt varumärke, valde SaaS-bolaget MAZE att arbeta med Smarkify. ”Som ensam marknadschef kan jag inte göra allt. Nu har jag en hel marknadsavdelning”, säger Catrin Wennerstein, marknadschef på MAZE.
MAZE är ett växande SaaS-bolag som grundades i Norge 2005. Idag använder stora retail-bolag i Norden och övriga Europa deras app för att öka kundnöjdheten, öka sin försäljning och ge medarbetarna informationen de behöver för att förbättra sin kundservice.
Via vår app får säljarna tillgång till feedback direkt från kunderna. De kan se vilket bemötande kunderna varit nöjda med och på så vis kan säljarna ta eget ansvar och träna på de områden där de kan förbättra sitt bemötande. Kunderna blir nöjdare och återkommer oftare, vilket ger högre omsättning och högre konvertering, berättar Catrin.
MAZE har gått med vinst varje år och har en tillväxttakt på 20%. Nu när de satsar på att nå fler europiska marknader och ha fortsatta tuffa tillväxtmål, valde de att samarbeta med Smarkify och satsa på inbound marketing.
Smarikfy såg över hur vi använde vårt CRM, gav oss en övergripande marknadsstrategi, en ny brandbook, en ny välfungerande hemsida och ett bättre samarbete mellan sälj och marknad, berättar Catrin.
Ett bättre samarbete mellan sälj och marknad
Starten på samarbetet mellan sälj och marknad innebar att optimera Hubspot användandet inom MAZE. De har haft Hubspot som CRM under flera år och med rätt utbildning har de nu satt tydliga rutiner för både sälj- och marknadsavdelningen.
Nu får vi ut mycket mer av Hubspot. Nu kan sälj och marknad göra gemensamma insatser för att få in fler leads tillsammans, berättar Catrin.
Smarkify och MAZE skapade tillsammans en övergripande marknadsplan för att få en tydlig strategi och mätbara mål.
Vi ville jobba mer långsiktigt för att stärka varumärket. Med Smarkify började vi med ett strategiarbete, där vi dels tog fram en marknadsplan för att få en tydlig riktning framåt och dels arbetade med att förtydliga vår målgrupp.
Under tiden pågår leadsgenererande kampanjer. Webinar är något som de sett att kunderna uppskattar.
Webinaren ger våra kunder mervärde samtidigt som vi får in fler leads. Det är ett jättespännande sätt att arbeta och det ger våra säljare ännu fler verktyg.
Optimerad hemsida för starkare varumärke
Under våren 2024 fick MAZE hjälp av Smarkify för att etablera en ny hemsida. Genom att byta från en hårdkodad WordPress-lösning till WordPress med Elementor blev hemsidan betydligt enklare att administrera och mer användarvänlig för besökaren. Nu kan MAZE enkelt göra uppdateringar själva och behöver inte vara bundna till långa väntetider och höga kostnader från en webbyrå.
I samband med detta uppdaterades MAZEs brandbook och ny copy gjorde deras erbjudande tydligare.
Nu har vi en tydlig marknadsplan, en ny profil och nya säljpresentationer som riktar sig mot våra olika segment.
En tydlig strategi för tillväxt
Smarkify är MAZEs externa marknadsavdelning, en lösning som Catrin varit väldigt nöjd med.
Som marknadschef är mitt dilemma att det finns stora ambitioner och man vill göra mycket på samma gång. Men jag kan inte göra allt. Det behövs copy, design, annonsering, webinarproduktion och webb. Det är nödvändigt att ha en byrå vi kan lita på.
De är väldigt nöjda med samarbetet.
Smarkify är lyhörda och effektiva. Vi valde dem framför andra byråer för att de har erfarenhet av mjukvarubolag och visade ett så stort engagemang för oss. Vi vill inte vara en i mängden, utan vi ville ha en personlig relation.
Framåt kommer MAZE att fortsätta växa, främst på den engelska marknaden. Med ett tydligare varumärke och en långsiktig strategi för olika segment kan de få de fler ambassadörer.
Det stora värdet av Smarkify är flexibiliteten och dess breda kompetens. Jag får en hel marknadsavdelning. Att ha en satt struktur och tydlig strategi är kritiskt när vi nu växer oss ännu starkare utanför Norden.