Inbound och content marketing

Så jobbar du med ”They Ask, You Answer”

Innehållsförteckning

Det är många som jobbar med inbound och content och när metoden inbound marketing slog igenom så började alla organisationer blogga. Men vad ska man skriva om egentligen? Här går vi igenom hur du skapar content utifrån ramverket They Ask, You Answer!

Ett ramverk för ditt content

Det finns många olika ramverk för att komma fram till vilket innehåll du ska ha på din hemsida. Du kan tänka varumärke och position, du kan tänka SEO och du kan såklart tänka på vad som hjälper din kund vidare i deras beslutsprocess. 

Vi på Smarkit Agency jobbar ofta med ramverket ”They Ask, You Answer”. Det kommer från boken med samma namn som Marcus Sheridan skrivit (vilket är en bok vi varmt kan rekommendera!). 

”Mhm, ännu en bok om inbound marketing,” kanske du tänker. Men detta är bredare än så, för det är just ett ramverk kring HUR du ska tänka för att skriva relevant innehåll som på riktigt hjälper din potentiella kund vidare i deras resa mot ett beslut att köpa från dig. På så sätt är det snarare ett mindset och en filosofi, än en ren inbound-metod. 

Så vad går ramverket ut på då? Kort beskrivet så handlar det om följande: OM en kund, eller potentiell kund, har en fråga - så SKA du besvara den. Oavsett vilken fråga det är. Det skapar transparens, förtroende och bygger en trygghet hos kunden, vilket gör det troligare att de väljer dig när de kommer fram till ett köpbeslut. 

Människor vill inte fatta dåliga och icke välgrundade beslut. Och de behöver inte göra det! Med tanke på överflödet av information som finns idag så vet vi att de allra flesta föredrar att göra sin research själva, i princip ALL sin research faktiskt. 

“We are all in the business of trust!” – så lyckas du skapa detta förtroende så kommer kunder spendera mer hos dig, stanna kvar och även bli ambassadörer för ditt varumärke.

Tips! Läs även: Varför en podcast borde vara en självklarhet i din Content Marketing-strategi

”The big 5” – innehållet i ramverket

Det finns fem områden som du behöver täcka för att svara på de frågor kunden har i sin resa mot ett beslut och i They ask, you answer beskriver Marcus de som ”the big 5”. Dessa områden är:

  1. Pris
  2. Problem
  3. Jämförelse
  4. Omdömen
  5. Bästa-listan

 

1. Pris - Vad kostar det?

Du vet när du letar efter något online och inte hittar pris eller kostnadsbild. Det är frustrerande, eller hur? Oavsett om det handlar om ett litet inköp eller en större investering vill kunden veta den totala kostnaden innan de tar nästa steg. 
 
Och det spelar ingen roll om det du säljer är standard eller extremt skräddarsytt. Det spelar heller ingen roll om du oroar dig för att konkurrenter ska se din prismodell eller att du eventuellt skrämmer bort kunder - du kan och bör prata om prissättning på din hemsida. Kan du inte säga exakta siffror så bör du åtminstone nämna hur prissättningen fungerar, annars verkar det som att ni ignorerar frågan helt.

 

2. Prata om problem

Du behöver prata om kundens problem och utmaningar och visa att du förstår dem. Kundens utmaningar är de symptom och eventuell friktion de upplever, som din produkt eller tjänst löser. Du behöver också vara ärlig gällande din tjänst eller produkt och berätta i vilka tillfällen som den inte är det bästa alternativet. Du kan inte sälja allt till alla, det gäller att vara transparent och ärlig.

Ta del av tips och råd från vår copywriter Robin i hans medarbetarcase här.

3. Jämförelser

När en potentiell köpare är så långt fram i sin beslutsprocess att de överväger ett köp så kommer de att aktivt söka efter innehåll som jämför din lösning med andra. De har förmodligen några olika lösningar de väljer mellan, och dessa vill de jämföra med varandra för att hitta det bästa för dem. Därför är det bra att ha innehåll som jämför din lösning med andra liknande lösningar, eller berätta vad som särskiljer din lösning ur mängden.

 

4. Omdömen - Lyft fram kundcase

När en potentiell köpare överväger att fatta köpbeslut vill de veta hur andra tycker om sitt köp eller samarbete med en leverantör. Om andra har gott att säga om din tjänst eller produkt är dina besökare mer benägna att köpa. Så därför är det en bra idé att publicera omdömen i form av exempelvis kundcase, där dina kunder får berätta som sin upplevelse med din produkt. Om du inte har några omdömen alls kan personen tveka. Det är också viktigt att ha genuina omdömen för att faktiskt hjälpa kunden mot rätt beslut och bygga förtroende.

 

5. Bäst i klassen

Tänk på det senaste tillfället du gjorde ett större inköp och gjorde research online. Använde du ord som bäst, bästa eller topp som en del av dina söktermer? Troligtvis. 
Vi vill gärna sätta alla våra alternativ på en skala från bäst till sämst och noggrant granska alternativen för just mig. Därför är ”bästa xx-listor” väldigt kraftfullt som content. Och söktermer som inkluderar bäst och bästa ökar stadigt.

Ta del av fler tips här: 5 Content Marketing trender att hålla koll på

Jobbar du med They Ask, You Answer?

Denna artikel ger dig en bra överblick på vad du behöver ha för content på din hemsida för att dina potentiella kunder ska få rätt information och ta ett bra beslut framåt. 

Behöver du hjälp med att sätta en content-strategi eller framtagning av content? Hör av dig till oss, vi kan hjälpa dig identifiera eventuella kunskapsluckor på din site och fylla dem med grymt, värdeskapande content!