Det är snart dags att stänga ännu ett marknadsår. Budgeten ska spikas. Mål sättas. KPI:er nås. Och såklart, marknadsplanen ska upp på bordet. Men 2026 kräver mer än bara en klassisk contentkalender och generiska KPI:er. Kundbeteenden förändras, AI har på riktigt flyttat in i vardagen – och marknadsavdelningen förväntas leverera både resultat och rapportering.
Här är fyra saker du behöver tänka på för att skapa en marknadsplan som faktiskt håller för nästa års utmaningar.
1. Beteendeförändringar kräver planförändringar
Som vi så tydligt såg i Svenskarna och internet 2025 använder var femte svensk AI för att söka information, istället för Google. Sociala medier fortsätter vara motorn i din always-on-marknadsföring. Ett ökat antal bluffannonser har även gjort att tilliten till annonser minskar. Med andra ord, vi befinner oss i en tid där förtroende är hårdvaluta och det krävs nya verktyg för att synas där målgruppen letar.
För att skapa en äkta och långsiktig relation krävs därför en kommunikation som känns ärlig, personlig och relevant. Företag behöver inte bara synas, de måste också ge ett verkligt värde till kunden, något som hjälper, inspirerar eller engagerar på riktigt. Och allra bäst lyckas de som använder annonsering som en naturlig förlängning av sin marknadsföring. Inte som ett isolerat verktyg.
2026 års marknadsplan behöver ha:
- En tydlig strategi för hur ni ska synas i AI-svar, inte bara i sökmotorer.
- En närvaro i sociala medier som faktiskt matchar målgruppens beteende.
- En plan för att bygga förtroende med transparens, värde och konsekvens.
- Ett tydligt samarbete med sälj, eftersom kundresan är gemensam mark.
- En annonseringsstrategi som stärker förtroendet och bidrar till långsiktig varumärkesbyggnad
Läs mer: AI puttar Google åt sidan - Våra viktigaste insikter från Svenskarna och internet 2025
2. Har ni rätt system för era behov?
Många marknadsplaner fokuserar på vad som ska göras: kampanjer, innehåll och vilka kanaler som ska användas. Men de missar ofta hur det faktiskt ska funka i praktiken.
För utan ett systemstöd som hänger ihop, ett CRM som är uppdaterat och en tydlig struktur för hur leads hanteras, då spelar det ingen roll om du har världens bästa kampanj. Om CRM:et är rörigt, datan är utdaterad och flödena trasiga... då blir det inget resultat.
Sen gäller det att använda det på rätt sätt också, så ni kan få ut det mesta av systemet. Det ska hjälpa dig automatisera uppföljning, mäta rätt saker och säkerställa att data flyter mellan teamen.
Fundera på:
- Har vi rätt systemstöd för vår strategi?
- Hur ser våra arbetsflöden ut – vad kan automatiseras?
- Hur säkerställer vi att data är uppdaterad, spårbar och går att agera på?
- Får sälj rätt leads? Har vi koll på vad som händer efter att någon deltagit på ett webinar?
3. Dags att planera tillsammans med sälj
Detta är ingen skräll, du har hört det förr. Men det är inte mindre viktigt för det. För att kunna mäta på rätt saker, skapa innehåll som konverterar och jobba effektivt med både inbound och outbound, ja då behöver sälj och marknad ett bra samarbete.
.jpg)
“Tidigare har marknadsavdelningens huvudfokus ofta legat på att generera så många leads som möjligt, som säljarna sedan ska bearbeta. Men är det verkligen det mest effektiva sättet att arbeta? Allt fler inser att det i stället är de varumärkesbyggande och relationsskapande aktiviteterna som ger störst effekt på sikt, säger Sandra Algeborg, Digital Strateg.
“Marknadsföringen bör fokusera på att bygga kännedom, skapa förtroende och generöst dela med sig av kunskap. När en potentiell kund sedan är redo att ta nästa steg, då kommer de själva att ta kontakt. Dessutom blir det betydligt enklare för säljarna att boka möten när kunden redan känner till och har en positiv bild av företaget.”
Så, sälj och marknad, sätt er ner tillsammans. Dela med er av insikter. Rita upp hela köpresan. Vad finns det för triggers? Vad finns det för friktion? Finns rätt information för de olika delarna i köpresan? Hur kan ni tillsammans underlätta köpresan för kunden hela vägen?
Tips: Utgå från affärsmålen och översätt dem till konkreta steg i köpresan.
Fundera på:
- Vilka målgrupper är mest relevanta att fokusera på?
- Vilket innehåll eller budskap behöver de i varje fas, och vilken känsla vill vi att det ska väcka?
- Vilket nästa steg vill vi att varje kontakt ska ta, utifrån var de befinner sig i sin köpresa?
4. Våga fokusera – allt behöver inte med
Sluta trycka in allt ni någonsin vill göra, det kommer inte bli bra. Fokusera era insatser där ni kan få bäst effekt. Så våga välja bort, skala ner - och satsa på mer bang for the buck!
“Identifiera vilka kontaktytor er målgrupp befinner sig på och skapa en tydlig prioriteringslista utifrån dessa. Planera sedan insatserna utifrån era resurser och börja med de högst prioriterade kanalerna och arbeta er successivt vidare nedåt på listan, utifrån tid och möjlighet.” - Sandra Algeborg, Digital strateg
För ja, precis som tidigare år kommer även 2026 handla om att få ut mer med mindre. Men det börjar med att våga välja rätt.
Behöver du bollplank till marknadsplanen?
Du behöver inte skapa planen i ett vakuum. Vi hjälper marknadschefer runt om i Sverige att få struktur, fokus och rätt prioriteringar på plats, oavsett om det handlar om strategi, content, HubSpot eller säljstöd. We got you!
.jpg)
.jpg)
.jpg)